Bytte IT mot gotländskt formspråk

Han lämnade en lukrativ bransch, bytte fastland mot ö och gav sig in i en bransch som sviktade. För GAD-grundaren Kristian Eriksson handlar livet inte om att ta genvägar – oavsett om det handlar om trämaterial eller yrkesval.

När Kristian Eriksson bläddrar i Dagens industri brukar de bekanta ansiktena dyka upp titt som tätt. Mönstret känns igen: gamla it-kollegor som stannat kvar i branschen och gjort karriär.
”Idag befinner vi oss verkligen i skilda världar. Men jag ångrar ingenting. Jag är inte penningdriven utan det viktigaste för mig är att göra saker med hjärtat istället för med hjärnan.”
Det var 1999 som Kristian Eriksson slet sig loss och startade det första snickeriet i Sverige på många år. I bagaget fanns en gedigen entreprenörsbakgrund, med grundarprocesser i framgångsrika bolag som Prenax (som hanterar information och prenumerationer för företag) och Teletalk (som arbetade med informationslösningar inom telefoni).
”Mina vänner använder mig som en slags referens för dem som vill byta livsstil. Egentligen verkar det väl vara rena vansinnet, men jag var totalt it-trött när jag gjorde livsvalet att flytta till Gotland och började satsa på Gute Art and Design”, säger Kristian Eriksson.
16 år senare går produktionen på högvarv i Hemse och GAD har blivit ett exklusivt varumärke som går allra bäst i akademikerstäder.
”GAD-kunden är otroligt medveten. Till GAD-kunden säljer man inte en möbel, de kommer in och vet exakt vad de vill ha”, säger Kristian Eriksson.
Han konstaterar att det i alla år har varit viktigt för honom att bygga en känsla av kvalitet i varumärket.
”Det är en bransch med väldigt snäva marginaler men när man väl förstår processen – hur dyrt det är med massiv björk och ek och att det är en halv vetenskap att bara hitta rätt virke – så brukar prislappen inte spela så stor roll. Det gäller bara att komma över kundens medvetandetröskel. Vi vägrar ta genvägar för att ’förbilliga’ våra produkter.”
Förutom stoppmöbler tillverkas alla produkter i Hemse, fem mil söder om Visby. Inte sällan går färgskalorna i grått, precis som på Gotland, och ofta används kalksten i bordsskivor och klädsel i lammskinn från ön för att skapa unikitet. Storsäljaren Fåröbänken, med lammskinnet på toppen, är bara ett av många exempel.
De senaste åren har Gute Art and Design, som för tre år sedan tvingades varsla sex anställda om uppsägning, legat och skvalpat på en omsättning drygt 18 Mkr. Den största utmaningen ligger i att förbättra vinstmarginalen.
”Men vi skulle även behöva öka 50 procent i omsättning för att må lite bättre. Det gäller att få folk att fortsätta upptäcka GAD. Svensken köper gärna hus för miljontals kronor men vill inte investera i inredningen, i miljöer där man ska njuta av livet. IKEA har bidragit till ett industritänk där vi köper möbler för att förbruka dem. Vi behöver ta oss över den tröskeln”, säger Kristian Eriksson.
Höstens stora satsning stavas annars ”Details”, en ny serie produkter som kompletterar det befintliga sortimentet.
”Det handlar om allt från speglar och konsoler till kuddar och lampor. Vi lanserar bland annat en hylla anpassad för pocketböcker, som man på egen hand skjuter ihop via gradade spår.”
Historiskt sett ligger försäljningen i Sverige, med hjälp av 35 återförsäljare, på cirka 80 procent. Företaget har butik och showroom i Visby samt ett showroom på Tegnérgatan i Stockholm.
”Till hösten öppnar vi eventuellt i Berlin också. Dessutom drömmer jag om en GAD-butik i Oslo. Det märks att norrmännen som besöker Gotland på somrarna gillar det vi gör.”
Själv hinner Kristian Eriksson inte lägga fullt så mycket tid på formgivningen som han skulle vilja.
”Jag är involverad i så många andra processer. Semester för mig blir det när jag kan besöka kunderna som vi känner sedan länge bara för att ta en kaffe.”
När han på slutet av 90-talet tog klivit in i branschen gjorde han det med ett driv och en energi som fascinerade.
”Jag pluggade strukturerat och hyrde under ett år in mig på ett finsnickeri för att lära mig allt det praktiska. Då fanns det knappt kvalitetsmöbler i Sverige, allt handlade bara om mängdförsäljning. Jag hade ingen produktionserfarenhet och tog en vild chansning. Men att formge möbler som jag själv tyckte var sköna och balanserade visade sig funka. Det finns en särskild slags lycka i det ögonblicket när man skapar och är kreativ”, säger Kristian Eriksson, vars mamma och pappa var konstnärer och formgivare.
Med GAD har han bidragit till att ge en mer mångfacetterad bild av Gotland.
”När vi startade förknippades Gotland mest med hantverk som ull, koftor och krukor, men idag är form och design en del av öns dna. Det är roligt att ha fått vara med på den förvandlingen.”

Text och foto: Henrik Lenngren
Publicerat i Dagens industri

Di Fakta

Kristian Eriksson om…
✓ Då var det som bäst: ”När vi startade och visade våra produkter för första gången, och såg vilket intresse det fanns. Det kändes fantastiskt att andra förstod och uppskattade det som jag själv brann för.”
✓ Då var det tungt: ”Att starta upp produktionen med alla kostnader och få det att fungera hela vägen med det kvalitetstänkande vi vill stå för. Det första vi lärde oss var att det var nästan omöjligt att köpa den kvalitet vi ville ha, så vi var tvungna att producera själva. Sedan att ta filosofin och idéerna och omsätta dem i en ny produktion från början.”
✓ Så blåser vinden i branschen: ”Det går allt mer mot riktiga material, kundanpassningar och hantverk. Det börjar komma en stark medvetenhet om hållbarhet och miljö.”