Filmar midsommar i kaos

Från Norrköping via Youtube till Hollywood. Crazy Pictures har gjort succé med sina skruvade kortfilmer på Youtube. När kollektivet nu tar nästa steg beger man sig ut i biomörkret – med en långfilm i katastrofmiljö.
”Att lattja med begränsade förutsättningar är vårt signum”, säger Olle Tholen.

När Olle Tholen klickar på play-knappen och låter pilottrailern rulla presenterar han inte bara en ny dramathriller. Han förlöser samtidigt delar av en dröm som väcktes vid liv redan när filmkollektivet Crazy Pictures grundades för sju år sedan.
”Det har alltid varit långfilmen som hägrat, att skapa ett koncept för biofåtöljerna. I flera år har vi haft ett manus men först nu kan vi börja titta på det som filmskapare och inte som författare”, säger Olle Tholen, producent på företaget.
Han konstaterar att finansieringsbiten är en av de största stötestenarna, men kanske inte av det skälet man kan tro.
”Utmaningen är att finansiera långfilmen på ett sätt som gör att vi inte dribblar bort oss själva. Vi vill aldrig bli en produkt av någon annan utan måste hålla kvar vid det som är oss – att kärnan i Crazy Pictures består.”
Den blomstertid nu kommer beräknas komma upp på bioduken 2017 och är en dramathriller som utspelar sig i ”katastrofmiljö”.
”Vi följer den lilla människan i den stora situationen när Sverige hamnar under attack på midsommarafton. Vi har aldrig varit rädda för att ta i med det visuella, oavsett om det handlar om vilda biljakter eller om pansarvagnar som dundrar in i väggar. Att lattja med begränsade förutsättningar och att trolla med knäna är vårt signum”, säger Olle Tholen.
Hur kommer det att märkas i långfilmen?
”Bland annat störtar ett Herkulesplan i skogen. Vi stannar inte vid en sådan tanke utan genomför den ända in i kaklet.”
För de sex killarna i Crazy Pictures blir det dock en ny, mörkare genre att bearbeta. Tidigare har man mest av allt gjort sig kända för sina komiska kortfilmer på Youtube, 13 olika berättelser under samlingsnamnet Poesi för fiskar.
”Vi tjänar inte en krona på kortfilmerna, men genom dem får vi berätta historierna vi vill och släppa ut det vi har på hjärtat”, säger Olle Tholen.
De sex senaste filmerna, som lanserades i julas, blev rena rama visningsraketerna på Youtube. Telefonerna på Crazy Pictures gick allt varmare och plötsligt började managementbolagen i Los Angeles höra av sig.
”Amerikanerna har en särskild slags mentalitet i sig, en attityd som säger att man måste ta någonting innan någon annan hinner före. Många bolagsrepresentanter berättade att de hade tittat på våra filmer, men även om de inte förstod språket så gick känslan igenom utan att de hade subtitle-knappen intryckt. Det vi gör håller världsklass, det var de tydliga med att poängtera”, säger Olle Tholen.
Efter diverse förhandlingar och interna diskussioner valde Crazy Pictures att krita på ett kontrakt med 3 Arts Entertainment, ett management- och produktionsbolag som bland annat står bakom filmer som Matrix, The Office och I Am Legend.
”Det var häftigt att bli kontaktad av Columbia Pictures, 3 Arts Entertainment och de andra jättarna, vi har ju vuxit upp med deras filmer. Men när man skypar och får ett ansikte på datorn så är det bara en människa vi talar med.”
Samtidigt, från Norrköping till Hollywood känns väl ändå lite surrealistiskt?
”Ja, det känns fantastiskt. Skillnaden mot tidigare är att vi nu har ett ökat utbyte och en direkt kommunikation med branschen i Hollywood. Det känns riktigt spännande men vår ambition och målsättning är densamma som den alltid varit. Vi vill göra film på vårt sätt och vi vill producera i Norrköping. Den här staden är vår lilla kreativa sandlåda”, säger Olle Tholen.
Så ni har inte förändrats?
”Både ja och nej. Vi vågar nog tänka lite större än tidigare, men samtidigt är det viktigt för oss att hålla kvar vid det som är vi. Vi är rätt bonniga och det avspeglas nog i filmerna vi gör; vi tänker lite mer praktiskt och hands-on än många andra filmskapare.”
För tre år sedan fick SVT upp ögonen för er tack vare filmerna på Youtube, och nu 3 Arts Entertainment. Vad skulle ni vara idag om det inte varit för den kanalen?
”Ingenstans. Med Youtube kan vi gå till publiken direkt, de befinner sig på andra sidan datorskärmen. Det är de som har makten.”
Hur har ni mätt framgång fram till idag? Är det i antal visningar på Youtube?
”Det skulle bli lite deppigt om vi bara gjorde det. Det är självklart en del av det men vissa av våra filmer har inte ett stort delningsvärde. Däremot blir vi glada när ungdomar i skolan får upp ögonen för och kan ta till sig ämnen som är svåra att diskutera. Det är framgång för oss.”

Text och foto: Henrik Lenngren
Publicerat i Dagens industri

Di Fakta

Crazy Pictures är ett produktionsbolag som arbetar med spelfilm och reklamfilm. Företaget startades 2008 och består idag av de sex kreatörerna Olle Tholen, Gustaf Spetz, Victor Danell, Rasmus Råsmark, Albin Pettersson och Hannes Krantz.
Crazy Pictures arbetar likt ett filmkollektiv eftersom de tillsammans besitter alla de stora roller som behövs för att ta en filmproduktion från start till mål (manus, regi, produktion, foto, effekter och postproduktion).
Crazy Pictures har gjort sig mest kända genom Poesi för fiskar som de släppt på Youtube. Gemensamt för kortfilmskonceptet är att filmerna berör samhällsaktuella ämnen, är mellan fem och 15 minuter långa och har samma huvudrollsinnehavare. Poesi för fiskar har setts över tolv miljoner gånger på Youtube, de visas på filmfestivaler över hela världen och fungerar som underlag till undervisning på skolor runt omkring i Sverige.
95 procent av företagets omsättning har hittills handlat om reklamfilmer. Crazy Pictures har exempelvis arbetat på uppdrag av Mediamarkt, 3 och Utbildningsradion.