Idékungen kläcker nya affärer

En tokig norrman eller en slipad affärsman?
”För mig finns det inget motsatsförhållande mellan att vara galen och seriös”, säger serieentreprenören Reidar Svedahl som siktar på att lansera världens största sportportal.

I slutet av nittiotalet kom Reidar Svedahl till en ort präglad av dysterhet. Ericsson hade flyttat produktionen av mönsterkort från Norrköping och den anrika fotbollsstadens ryggrad – IFK – dalade långsamt genom fotbollsallsvenskan.
Som nytillträdd direktör för Grand Hotel i Norrköping hade Reidar Svedahl en intuition att humor kunde vara ett effektivt verktyg för att nå ut till det allt deppigare folket.
Under sina yrkesverksamma år i Spanien hade han nämligen börjat först att skandinaver ofta tar beslut med hjärtat innan ”de kontaktar hjärnan för att hitta en rationell förklaring för sina emotionella beslut”.
Inom loppet av några år var Reidar Svedahl med och monterade upp en gigantisk tomteluva på Rådhustornets tak, tillverkade världens största adventsljusstake av fabriksskorstenar och bakade världens största äpplekaka.
I Norrköping skakade invånarna roat på huvudet när den ”galne norrmannen” satte 23 Guinness-rekord. Reidar Svedahl spelade på sitt varumärke och på köpet fick Grand Hotel publicitet.
Men innerst inne drevs han också av en ”barnslig dröm” – att göra norrköpingsborna stolta över en stad som tappat glansen.
Drygt femton år senare drivs han av samma strävan.
”Med mitt nya projekt vill jag ge dem en världsprodukt. Industrierna i staden satsar på business to business. Jag hävdar att folk ute i Europa inte känner till att pappret kommer från Holmens tryckeri, eller att det finns ett företag som heter Stadium. Insportant har potential att bli det mest kända norrköpingsföretaget utanför Skandinavien”, säger han.
Insportant, det är alltså namnet på den sportportal som Reidar Svedahl hoppas kunna bli världens största i sitt slag. Projektet tog fart för ett år sedan när den förre Dolphins-spelaren Joe McNaull ville bygga en sajt som amerikanska basketproffs kunde dra nytta av när de erbjöds kontrakt i Europa.
”Affärsidén var bra men väldigt smal. USA är inte hela världen och basket är inte världens enda sport. Då föddes idén till en portal där alla idrottsutövare och sportintresserade i hela världen och inom alla sporter skulle kunna kommunicera med varandra. Som ett slags Facebook för sportintresserade”, säger Reidar Svedahl.
Efter att ha finkammat nätet på sportsajter över hela världen skapade sig duon en bild där de mejslade fram konturerna av ”den ultimata sajten”.
”Men efter några månader förstod jag att det kunde dröja fem år innan lansering. Vi fick helt enkelt påbörja den svåra processen med att ta bort funktioner vi gillade – men som vi av tids- och kostnadsskäl behövde flytta till ’kommer senare’.”
Portalen som nu växer fram inriktar sig inte på stora evenemang och medieomskrivna mästerskap.
”Det sköter andra så bra. Men befintliga aktörer är antingen nationella eller riktade mot en specifik sport. Vår förhoppning är att möjliggöra för tolvåriga flickor som spelar fotboll att synas lite bättre, att deras mammor på plats vid en match kan liverapportera till andra föräldrar som inte är där och att flickorna själva kan lägga ut text och bilder på sina lag och sig själva. Det finns en marknad för mycket trafik till vår portal. En portal med mycket trafik möjliggör olika sätt att få bra intäkter. Nästan alla succéer på nätet bygger på att innehållet kommer från användarna.”
När portalen lanseras under våren sker det på svenska och engelska, men på sikt ska ytterligare 15 till 20 språk integreras.
”Just nu samlar vi mejladresser till olika sportintresserade runt om i världen. Hittills har vi fått ihop 300 000 adresser. När Nike ska lansera en fotbollssko, en tjejmodell, har vi ett intressant affärsläge när vi utan problem kan hjälpa till med nischade kontaktuppgifter.”
Insportant har 90 delägare, samtliga med koppling till Norrköping. På listan återfinns folkpartisten Mathias Sundin, författaren Marcus Birro och exfotbollsspelaren Pelle Blohm men också bankdirektörer, marknadsförare, krogägare, hotellchefer och butiksinnehavare. Alla har investerat 10 000 kronor vardera.
”Det enda kravet vi har på våra delägare är att de ska älska sport mer än pengar”, säger Reidar Svedahl.
Det tänket bär han med sig till sin egen vardag. I Reidar Svedahls värld har lycka och pengar ingen koppling, han betraktar sig inte som någon ”lyxlirare” och kan inte minnas en enda lycklig stund som har med kronor och ören att göra.
”Pengar kan vara beviset på att man har tänkt rätt, inte mer”, konstaterar han.
Som serieentreprenör har Reidar Svedahl varit med och grundat tio företag, som E-kontakt, Vegas007 (förlagan till supergasellen Proactive Gaming), Social Media Support (har nyligen blivit uppköpt av ett norskt bolag) och Hyresbostaden.se (ett slags Hemnet för hyresrätter).
Han har också jobbat på Sas Leisure och som nordisk försäljningschef för Ryanair. En mångsysslare, alltså. Och måhända en rotlös figur?
”Jag kan lätt tröttna när företagen jag grundat har kommit på fötter. Då kittlar inte nerven längre. Jag är inte den som vrider på och förfinar fungerande affärsidéer. Nya utmaningar är mer spännande än skrämmande och det ökar min energi.”
Reidar Svedahl har hittat många framgångsformler – men han har också misslyckats. I början av 2000-talet var han med att grunda lågprisflygbolaget Goodjet som sedermera gick i konkurs.
”Vi gjorde två grova fel. Dels trodde vi att vi skulle kunna nå de svenska affärsresenärerna, men de var mer intresserade av att jaga bonuspoäng. Dessutom tog vi tog in finansiering för sent. Misslyckandet gjorde mig mer ödmjuk, nu är jag otroligt försiktig med pengar.”
Bakom den nya satsningen, på Insportant, ligger en investering på 1 Mkr, ”naivt lite pengar” enligt Reidar Svedahl själv.
”Men jag tror att företag mår bra av att födas fattiga. Det skapar kreativitet, sparsamhet och respekt hos investerare. Om detta ’fattiga barn’ visar sig ha förutsättningar för att växa sig större går det att tillföra nya och större resurser. Kanske kan vi klara oss med den lilla finansiering vi har, men då sannolikt till priset av en långsam marknadspenetration. Alternativet blir en snabbare tillväxt som möjliggörs genom mer kapital.”

Vårvintersolen lyser när Reidar Svedahl med bestämda steg klättrar upp längs med byggställningen i Packhusrondellen. Han stannar till när han nått kungakronan och tittar in i fotograf Joey Abraits kameralins.
Förbipasserande bilister tutar, en och annan vevar ner rutan och hojtar åt det bekanta ansiktet som så ofta varit inblandad i tokigheter i Norrköping.
När Reidar Svedahl återvänder till marknivå säger han:
”Folk ser mig som den galne entreprenören, men jag har inget emot att bli placerad i det facket. För mig har det aldrig funnits något motsatsförhållande mellan att vara seriös och galen. Jag är ju både och.”

Text: Henrik Lenngren
Publicerat i Dagens industri

Di Fakta

✓ Då var det som bäst: När jag blev pappa till mina tvillingar.
✓ Då var det tungt: Strax innan Goodjets konkurs.
✓ Så blåser vinden i branschen: Det finns en stark medvind för internetbaserade företag och framför allt för dem som bygger på innehåll från användarna.

Det misstaget gör jag aldrig om: Jag gick tungt in i läkemedelsbolaget Diamyd och var med om en enorm uppgång. På pappret tjänade jag många miljoner. Efter de första varningssignalerna, bland annat med vd:s plötsliga avgång, var det många som sa: ”sälj och plocka hem vinsten”. Istället valde jag att behålla mina andelar och när kursraset kom satt jag kvar med kursförluster och skatteskuld. Nästa gång ska jag lyssna mer på omvärldens tolkningar.
Viktigaste drivkraften: Optimistisk energi.
Tre nycklar för att lyckas:
1. Var ärlig.
2. Var orädd.
3. Hitta uppgifter som du älskar att försöka lyckas med.

Fakta/Reidar Svedahl

Under 19 års tid var Reidar Svedahl anställd inom SAS Leisure (Club 33, Vingresor, Scanair, Sunwing och Spanair). Därefter tog han klivet vidare till att bli hotelldirektör på Grand Hotel och nordisk försäljningschef på Ryan Air.
Det senaste decenniet har han gjort sig känd som en innovativ serieentreprenör. Han har varit med att starta företag som Goodjet, E-kontakt, Vegas007, Houseinthesun, Social Media Support, Insportant och Hyresbostaden.
Idag lägger han all kraft och energi på Insportant, som lanseras i april, parallellt med att hålla föredrag.